Modele i histora





Polecamy również:

Bugatti.

modele i historia

Bugatti to ekskluzywna marka francuskich samochodów wyścigowych i sportowych. Stanowi synonim nowoczesności, luksusu i perfekcji.

Historia Bugatti sięga 1910 roku. Założycielem firmy był Włoch - Ettore Arco Isidore Bugatti, który stał się wynalazcą samochodu wyścigowego z silnikiem z doładowaniem (sprężarkowym). Początkowo pracował on jako projektant samochodów w warsztatach firmy Baron de Dietrich oraz Deutza w Kolonii. Następnie założył własny zakład w Molsheim we Francji (obecna siedziba firmy).

bugatti veyron historia

Ten genialny konstruktor aut stworzył nowatorską ramę pojazdów, która była na tyle elastyczna, że spełniała rolę zawieszenia. Bugatti brał również aktywny udział w organizowanych wyścigach samochodowych. W 1909 roku kierowca Bugatti Type 13, Ernest Friedrich, zajął drugie miejsce w Grand Prix Francji. W 1921 roku, po wzięciu udziału w wyścigu o GP Brescii, marka Bugatti zyskała status nieśmiertelnej legendy motoryzacyjnej. Wtedy to półtoralitrowy model T12 uplasował się na pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej pozycji tamtych zawodów. Trzy lata po tym sukcesie kolejny model Bugatti - T35 zajął pierwsze miejsce na torze i przez kolejnych pięć lat nikomu nie udało się go pokonać.

Pierwsze auta tworzone przez Bugattiego były lekkimi i szybkimi bolidami, służącymi do jazdy wyczynowej.

W 1929 roku powstał ogromny Bugatti Type 41 Royale o długości 6,5 metra oraz 12,7-litrowym silniku o mocy prawie 300 KM. Był on przeznaczony głównie dla rodów królewskich. Odstraszał bardzo wysoką ceną i przede wszystkim z tego powodu nie przyjął się w tamtym czasie (okres klęski ekonomicznej).

Po wybuchu drugiej wojny światowej Ettore Bugatti przerwał produkcję swoich aut.

W 1947 roku zmarł założyciel firmy w Molsheim. Marka Bugattiego zniknęła na dłuższy czas z rynku motoryzacyjnego. Po jakimś czasie próbowano dokonać jej reaktywacji. W latach 50-tych XX wieku takiej próby podjął się Ghia wraz z swoim modelem T101 Roadster. Niestety nie udało się wówczas przywrócić świetności tej francuskiej marce. Następnie próbowano tego dokonać za pomocą torowego modelu- Bugatti Typ 251. Również w tym przypadku poniesiono klęskę. Na początku lat 90-tych grupa Włochów skonstruowała nowatorski model EB110. Jego 3,5-litrowy silnik wyposażono w 4 turbosprężarki, dzięki czemu posiadał moc 500 KM. Koszty jego produkcji były jednak zbyt duże, co też uniemożliwiło jej kontynuowanie. W latach 1991 – 1992 Bugatti EB 110 stanowił najszybszy seryjnie produkowany samochód świata.

Pod koniec lat 90-tych XX wieku (1998 r.) prawa do tej francuskiej marki przejął Volkswagen. Wówczas przedsiębiorstwo Bugatti odżyło na nowo.

W 1999 roku zaprezentowano w Tokyo obok modelu EB218, także i studium 18.4 Veyron. Obecnie wytwarzane jest Bugatti 16.4 Veyron, które posiada ośmiolitrowy silnik dysponujący gigantyczną mocą 1001 KM, sprzęgnięty z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów. Pozwala ono na przekraczanie prędkość 400 km/h. Bugatti Veyron kosztuje niemal milion euro, lecz nie odstrasza to fanów tej jednej z najbardziej prestiżowych motoryzacyjnych marek świata.