Modele i histora





Polecamy również:

Ferrari

Legendarna włoska marka


Nie ma chyba osoby, która nie znałaby legendarnej włoskiej marki Ferrari. Czerwone, smukłe auta z czarnym rumakiem na masce przez lata były synonimem sportowego supersamochodu. Mimo że miłośnicy marki są zdania, że Ferrari powinno być koloru czerwonego, to oficjalnym kolorem jest kanarkowy żółty, a dokładnie „giallo modena”.

Firma Ferrari została założona w 1947 roku w Modenie, obecnie jednak siedziba firmy znajduje się w Maranello, a właścicielem marki jest koncern Fiat. Jednak Enzo Ferrari już wcześniej miał do czynienia z szybkimi samochodami. Prowadził on bowiem już od roku 1929 własną stajnię wyścigową, która nosiła nazwę Scuderia Ferrari. Z tego właśnie okresu wywodzi się legendarny kolor „rosso corsa”.

Tak właśnie były malowane auta ze stajni Scuderia Ferrari. Pierwszym własnym modelem samochodu, który zaprezentował Enzo Ferrari był 125 S. Był on wyposażony w silnik V12 o pojemności 1,5 litra. Ferrari produkując swoje auta kładł nacisk nie tylko na osiągi, lecz także na ich wygląd. Pracowali dla niego tacy projektanci jak Scaglietti, Bertone, czy też Vignale.

ferrari Warto również poświęcić chwilę dla historii legendarnego logo marki Ferrari. Rumak, który jest widoczny na każdym z wozów tego producenta pochodzi z myśliwca, którym latał podczas pierwszej wojny światowej Włoch Francesco Barraca. Stojący na dwóch nogach koń jest także we Włoszech symbolem szczęścia. Myślę jednak, że dla każdego posiadacza samochodu Ferrari, bez względu na narodowość, może on stanowić tą samą symbolikę.

silnik – V12
moc maksymalna – 660 KM
maksymalna prędkość – 355 km/h (maksymalną prędkość 355 km/h Ferrari Enzo osiągnął na torze we włoskim Nardò)
od 0 do 100km/h w 3,65 sekundy
średnie spalanie – 23l/100km (chociaż nie sądzę, by potencjalny właściciel Ferrari Enzo zwracał uwagę na średnie spalanie swojego supersamochodu)
masa – ok. 1300kg
lata produkcji – 2002-2004
Chęć posiadania Ferrari Enzo zadeklarowałby z całą pewnością każdy miłośnik motoryzacji. Same chęci jednak nie wystarczą. Nie wystarczy nawet nadmiar pieniędzy. Dlaczego?
Firma Ferrari postanowiła bowiem uczynić z tego modelu towar prawdziwie ekskluzywny. Nie dość, że zbudowano zaledwie 399 egzemplarzy Ferrari Enzo, to jeszcze nie można ich było normalnie kupić. Przyszłych właścicieli tego supersamochodu wybierali sami szefowie firmy.
W pierwszej kolejności Ferrari Enzo kupić mogli posiadacze Ferrari F40 i Ferrari F50. Pierwszymi szczęśliwcami, którzy spełnili ten warunek byli Elton John, Nicolas Cage i Rod Stewart.Wiadomo także, że w Polsce zarejestrowane zostały trzy Enzo.
W 2005 roku stworzono specjalny, czterechsetny egzemplarz Ferrari Enzo. Szefowie Ferrari wręczyli go w prezencie papieżowi Janowi Pawłowi II. Samochód został wystawiony na aukcję, z której dochód przeznaczono na pomoc dla poszkodowanych przez tsunami w Azji w 2004 roku. Udało się wówczas uzyskać kwotę 1,3 mln euro.
Obecnie kupienie nieużywanego egzemplarza Ferrari Enzo graniczy z cudem. Jeśli już jednak taki znajdziesz, musisz przygotować się na wydanie co najmniej 1,4mln euro. Co ciekawe, powodzeniem cieszą się nawet wraki tego auta. Szacuje się, że całkowitemu rozbiciu uległo dotychczas około 20 egzemplarzy modelu Ferrari Enzo. Ich pozostałości sprzedawano po 100 tys. euro.
Modelem Enzo, Ferrari chciało złożyć hołd założycielowi firmy, ojcu marki Ferrari – Enzo Anselmo Ferrari.
Ferrari Enzo to technologia i design rodem z Formuły, zamknięte w projekcie samochodu drogowego. Ten supersamochód stworzony został jednak głównie z myślą o osiągach. Nie znajdziesz w nim więc żadnych zbędnych elementów. Nie ma tu elektrycznych szyb ani nawigacji satelitarnej. Jest za to sześciolitrowy silnik V12 o mocy 660 koni mechanicznych (to więcej niż w Porsche GT i Fordzie GT). Samochód zbudowany jest z karbonu i kevlaru. Mimo użycia lekkich materiałów i ograniczenia wyposażenia do absolutnego minimum, gotowy do drogi Enzo waży ponad 1300kg.
W Ferrari Enzo pracę kierowcy wspomaga bardzo zaawansowana elektronika.
W kierownicy z bolidu Formuły1 zamontowano diody, informujące o tym, kiedy należy zmienić bieg.
Biegi zmienia się przy pomocy łopatek umieszczonych za kierownicą. Po pociągnięciu jednej z łopatek, komputer pokładowy rozłącza sprzęgło, wrzuca bieg, podnosi obroty silnika, by zminimalizować stratę prędkości i usztywnia tylne zawieszenie.
Wśród przycisków znajdujących się na kierownicy, znajdują się także przyciski do podnoszenia przodu samochodu i wyłączania kontroli trakcji.
W skrócie, Ferrari Enzo to niezwykle precyzyjny układ kierowniczy, zaawansowana elektronika oraz niesamowita moc i szybkość. Jeśli jesteś gotów wydać półtora miliona euro i nie szukasz rodzinnego samochodu, zdolnego pomieścić trójkę dzieci i psa, Ferrari Enzo jest dla Ciebie. To znaczy... byłby, gdybyś był Eltonem Johnem. :-)