Modele i histora





Polecamy również:

Rolls-Royce

modele i historia

Rolls-Royce to angielska marka dużych, luksusowych samochodów, które produkowane są przez firmę Rolls-Royce Motor Cars. Stanowią synonim bogactwa, niezawodności i perfekcji w produkcji silników. Aut z „latającą damą” nie można pomylić z innymi takimi pojazdami najwyższej klasy.

Rolls-Royce - historia marki sięga roku 1906. Wtedy to Charles Rolls oraz Henry Royce zarejestrowali swoją firmę Rolls Royce limited w Manchesterze. Ich fabryka, w której produkowali samochody, powstała już dwa lata wcześniej. Główną zasadą firmy było tworzenie pojazdów perfekcyjnych pod względem technicznym. Początkowo nie konstruowano całych aut, tylko ich podwozia. Zabudowy tych pojazdów dokonywały firmy karoseryjne. W 1906 roku Rolls-Royce jako pierwsza firma na świecie wprowadziła mobilnych mechaników, dokonujących napraw samochodów na wezwanie klienta.

Rolls Royce historia

Pierwszy samochodem zbudowanym przez tę spółkę był Rolls-Royce 10 hp z 1904 roku. Miał on dwucylindrowy silnik o mocy 12 KM, dzięki któremu auto osiągało prędkość ok. 63 km/h.

Następnym doświadczeniem produkcyjnym firmy Rolls-Royce był model V8, który posiadał ośmiocylindrowy silnik w układzie V z rozrządem dolnozaworowym.

W 1907 roku powstał napędzany sześciocylindrowym silnikiem Silver Ghost, a w 1925 roku - Phantom I.

W latach 40-tych XX wieku zaczęto konstruować i wypuszczać kompletne samochody marki Rolls-Royce.

W 1908 roku siedzibę firmy przeniesiono do Derby, a w 1948 roku do Crewe.

W czasie I wojny światowej Rolls-Royce wytwarzał ponadto wojskowe samochody pancerne.

W 1931 roku Rolls-Royce przejął firmę Bentley, również produkującą auta.

W latach 1939-1945 przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją silników spalinowych dla potrzeb militarnych.

Po II wojnie światowej powrócono do cywilnych samochodów. W 1946 roku firma wyszła z modelem Silver Wraight. W tamtym czasie Rolls-Royce stał się liderem w produkcji najbardziej ekskluzywnych aut.

W latach 50-tych i 60-tych XX wieku wprowadzono nowe modele marki Rolls-Royce (Silver Cloud, Silver Shadow I).

W 1973 roku nastąpił rozłam przedsiębiorstwa na działy: Rolls-Royce plc, zajmujący się produkcją głównie silników lotniczych i Rolls-Royce Motor Cars, skupiający się na produkcji samochodów. W tamtym okresie wypuszczono także: Corniche I (silnik V8 o pojemności 6,75 l.; osiągającym prędkość maksymalną 203 km/h) oraz Camargue (silnik V8 o litrażu 6,75 l).

Rok 1980 był czasem przystąpienia do fuzji z inną fabryką motoryzacyjną o nazwie Vickers. 18 lat potem Rolls-Royce Motor Cars został kupiony przez koncern Volkswagena.

W latach 90-tych fabrykę Rolls-Royce/`a opuściły: Flying Spur, Silver Dawn, Silver Spur, Silver Spirit, Park Ward oraz Silver Seraph.

W latach 2000-2010 wyprodukowano modele: Corniche, Phantom i Ghost.

W 2003 roku prawo do użytkowania nazwy Rolls-Royce posiadł zarząd BMW.

Nowością marki Rolls-Royce jest model Ghost (z wydłużonym o 15 cm. nadwoziem) z 2011 roku oraz Rolls Royce Phantom Spirit of Ecstasy Centenary Collection (specjalna wersja z okazji stulecia statuetki z figurą kobiety umieszczanej na masce samochodów tej marki o nazwie Spirit of Ecstasy, czyli Duch ekstazy). Prototypami Rolls-Royce`a z 2011 roku jest model 102EX Electric.

Historia Rolls-Royce`a w Polsce zaczęła się pod koniec I wojny światowej. Pierwszy egzemplarz samochodu tej marki używany był przez Legiony Polskie i stanowił najprawdopodobniej zdobycz wojenną. Potem Rolls-Royce zyskał ugruntowaną reputację pojazdów ekskluzywnych, po które sięgali tylko najbogatsi.

W 2010 roku powstał jedyny w naszym kraju salon tej marki, mieszczący się w stolicy. Planowana jest także budowa fabryki firmy Rolls-Royce, która będzie się znajdować w Gdyni.